Međunarodni dan obrazovanja – transformacija edukacije neinkluzivnim pristupom?
Generalna skupština Ujedinjenih nacija proglasila je 24. januar Međunarodnim danom obrazovanja, odajući priznanje ulozi koju obrazovanje ima za mir i razvoj. Ove godine tema Međunarodnog dana obrazovanja je “Promjena kursa. Transformacija edukacije”. Koliko je zapravo transformacija digitalizacijom istinski inkluzivna i koje faktore mora uzeti u obzir kako bi obrazovanje zaista bilo dostupno svima?
Za nahla.ba pripremila: Elvira Leka, izvršna direktorica CEI Nahla, Sarajevo
Ljudski kapital je izuzetno bitan faktor razvoja, što su pokazali brojni primjeri ekonomski uspješnih zemalja. Prvenstveno govorimo o zemljama s malim prirodnim resursima, npr., Švicarska, Japan, Singapur, poredeći ih s primjerima ekonomski slabih zemalja (bogatih prirodnim resursima), npr., Venecuela, Kongo i druge. Stoga, u periodima krize, kakva je i dalje kriza uzrokovana COVID-19 pandemijom, ključan je upravo ljudski kapital kao faktor prevazilaženja izazova.
Međunarodni dan obrazovanja obilježava se 24. januara i ove godine obilježit će se pod temom „Promjena kursa. Transformacija edukacije“. Obilježavanje ovog datuma u organizaciji UNESCO-a ima za cilj prikazati najvažnije transformacije koje je potrebno aplicirati kako bi se ostvarilo svačije temeljno pravo na obrazovanje i izgradila održivija, inkluzivnija i mirnija budućnost.
Prema istraživanju, za dostizanje SDG4 [1] u siromašnim zemljama potrebno je 200 milijardi dolara godišnje (brojka nakon COVID-19 pandemije), s druge strane 2/3 zemalja s niskim i nižim srednjim prihodima su već smanjili javne budžete za obrazovanje. Glavni obrazovni odgovor na krizu je digitalizacija obrazovanja i online učenje, iako 37% svjetske populacije nije online.
Transformaciju edukacije kroz digitalizaciju, ma koliko ona bila nužna i potrebna, potrebno je sagledati iz više uglova, posebno uglova nerazvijenih i srednje razvijenih zemalja, koje bi neinkluzivnim pristupom bile dovedene u potpuno isključenje.
Šta nam uporedni podaci govore?
Koliko finansije (ni)su problem u finansiranju obrazovanja govore nam sljedeći podaci:
- Godišnji vojni izdaci su u 2020. godini porasli na 1.981 milijardu dolara – skoro 2 triliona dolara! Cio budžet UN-a je manji od 1,8% svjetske vojne potrošnje.
- MMF: Industrija fosilnih goriva dobija subvencije od 11 miliona dolara u minuti! To je iznosilo 5,9 triliona dolara u 2020. godini.
- Naknada direktora (CEO) u 2019. godini, uzimajući prosjek naknada izvršnih direktora 350 najvećih američkih kompanija, iznosila je 21,3 miliona dolara.
Pri tom:
- Na svijetu ima oko 781 milion potpuno nepismenih odraslih osoba (UNESCO).
- Oko 2/3 njih su žene, što ih smješta u skupinu marginalizovanih.
- Procjenjuje se da je oko 3 milijarde ljudi na svijetu funkcionalno nepismeno.
- 37% svjetske populacije nije online.
Bosna i Hercegovina u kontekstu obrazovanja i finansiranja obrazovanja u periodu COVID-19 pandemije nema drugačiju politiku u odnosu na ostatak svijeta, pa se tako od aprila do jula 2020. kroz rebalanse budžeta nastojalo odgovoriti na kratkoročne efekte krize. Najveće budžetske rezove prijavili su Ministarstvo obrazovanja, nauke i mladih Kantona Sarajevo i Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, u iznosu od 4.904.762 KM, odnosno 3.000.000 KM.
Ciljevi održivog razvoja, ljudski kapital kao faktor razvoja i svjetski standard po pitanju broja digitalizovanog stanovništva upućuju nas na to da se uštede i rebalans budžeta na obrazovanju ne ispostavljaju kao najbolje rješenje. Transformacija edukacije inkluzivnijim i održivijim pristupom zahtijeva upravo ulaganje u obrazovanje, a nikako „rezove“.
Stoga su, zaključit ću, veća finansijska ulaganja u obrazovanje, feksibilnost, umrežavanje i korištenje dobrih modela, osiguravanje digitalne pristupačnosti i inkluzivniji pristup nužnost u ovim okolnostima. Bez inkluzivnog i pravednog obrazovanja, bez prilika temeljenih na jednakim mogućnostima i konstantnim mogućnostima i bez ulaganja u digitalnu pismenost osiguravajući resurse i predispozicije za sve države neće uspjeti postići ravnopravnost i razvijati se.
Na Međunarodni dan obrazovanja budimo svjesni mogućnosti i izazova i otvoreni za rad i unapređenje na ovom polju.
[1] SDG (Sustainable Development Goals) su ciljevi održivog razvoja koje su na Samitu o održivom razvoju 25. septembra 2015. godine usvojile države članice Ujedinjenih nacija i odnose se na period do 2030. godine. Ciljevi (njih 17) su poziv na akciju okončanja siromaštva, zaštite planete i osiguravanja da svi ljudi uživaju u miru i blagostanju. SDG4 je cilj koji se odnosi na kvalitetno obrazovanje.
_______________________________________________________________________________________________________________
IZVORI:
- DVV International – ured za BiH. (2021.) Oblikovanje „nove normale“ – Uloga učenja i obrazovanja odraslih u suočavanju s pandemijom korona virusa. Sarajevo: DVV International –Ured za BiH. Preuzeto 24.10.2021. https://www.dvv-international.ba/fileadmin/files/bosnia-and-herzegovina/Documents/Odgovor_na_pandemiju_korona_virusa_BHS.pdf
- ITU. (2021). Measuring digital development. Geneva: International Telecommunication Union. Preuzeto 11.12.2021. https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/FactsFigures2021.pdf
- Lopes da Silva D., Tian N., Marksteiner A. (2021.) Trends in World Military Expenditure, 2020. Stockholm: SIPRI Preuzeto 05.11.2021. https://www.sipri.org/sites/default/files/2021-04/fs_2104_milex_0.pdf
- Parry I., Black S., Vernon N. (2021.) Still Not Getting Energy Prices Right: A Global and Country Update of Fossil Fuel Subsidies. Washington: International Monetary Fund, Vol. 21., No. 236., 9. Preuzeto 19.11.2021.: https://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2021/09/23/Still-Not-Getting-Energy-Prices-Right-A-Global-and-Country-Update-of-Fossil-Fuel-Subsidies-466004
- Steer L. (2014.). Seven Facts about Global Education Financing. Washington: The Brookings Institution – Education plus development. Preuzeto 10.11.2021. https://www.brookings.edu/blog/education-plus-development/2014/02/20/seven-facts-about-global-education-financing/
- UNESCO. (2015.). Education for all 2000. – 2015. Achievements and challenges. Paris: UNESCO Publishing. Preuzeto 20.11.2021. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232205
- UNESCO. (2020). Act now: Reduce the impact of COVID-19 on the cost of achieving SDG 4. Pariz: UNESCO. Preuzeto 5.12.2021. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374163
- UNESCO. (2020). Brza procjena stanja i potreba – Obrazovanje u BiH. Sarajevo: UNESCO, UNICEF. Preuzeto 8.12.2021. https://bosniaherzegovina.un.org/sites/default/files/2020-10/RNA%202%20Faza%20II_BHS_final.pdf